Ik zet AHA! Clubs op. Een verrijkingsprogramma in wetenschap, techniek, kunst na school voor jongens en meisjes van 8 -12 Waterlandplbuurt
Mijn naam is Glenda Magloire en ik heb een achtergrond in Community Development. Hoewel ik nu met pensioen ben, blijf ik gepassioneerd over het ondersteunen van de ontwikkeling van vrouwen en kinderen en het creëren van bloeiende gemeenschappen.
In 2012 richtte ik in Veendam Groningen de stichting Community Building International Network op, die zich richtte op het opzetten van ontbrekende projecten en programma's. Een van deze programma's was de Eureka Science Club, een naschoolse activiteit voor kinderen van 8 tot 12 jaar om op een speelse manier kennis te maken met wetenschap en techniek. Dit programma heb ik zelf ontwikkeld en uitgevoerd.
Ouders waren bij sommige activiteiten betrokken, zodat zij ook konden leren over wetenschap en techniek en de aanwezigheid van de kinderen konden beinvloeden. Tijdens een succesvolle tweejarige pilot die op 3 locaties in Groningen werden uitgevoerd, namen 230 kinderen deel, mede dankzij de toestemming van SEDL in de VS om hun STEM lesmethodes te gebruiken.
Mijn unieke programma leidde ertoe dat ik een belangrijke rol speelde aan de Universiteit van Groningen. Ik ondersteunde een onderzoek van de Institute for Science Education and Communication (ISEC) in de Caribische gemeenschap in Beijum. Ik hielp bij het curriculum en was de schakel tussen de universiteit, de student en de gemeenschap.
Nu ben ik nieuw in Amsterdam Noord en heb ik hier een goed netwerk opgebouwd.
Het plan is het opzetten en uitvoeren van de AHA! Club in Amsterdam Noord, een naschools STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) of Wetenschap – Techniek en Kunst, een verrijkingsprogramma.
Dit programma voor de Waterlandpleinbuurt is gericht op kinderen van 8 tot 12 en biedt leuke en leerzame activiteiten waarbij kinderen spelenderwijs kennismaken met vakken zoals scheikunde, biologie, natuurkunde, techniek, en robotica. Deze activiteiten helpen om teamwerk, kritisch denken, creativiteit, communicatievaardigheden en oplossingsgericht denken te bevorderen. Kinderen gaan in een groep van ongeveer 15 kinderen op een "ontdekkingsreis" rond de wereld, waarbij ze leren over andere landen en beroemde structuren nabootsen zoals de pontonbrug op Curaçao of de Eiffeltoren in Parijs en leren kinderen dat alles om zich heen wetenschap techniek en kunst is.
Dit plan is nodig om kinderen, vooral uit kansarme gezinnen, gelijke kansen te bieden om kennis te maken met STEAM-onderwerpen en hun vaardigheden op deze gebieden te ontwikkelen. Het programma richt zich op het stimuleren van nieuwsgierigheid en leren op een speelse en informele manier, zonder druk van tests of examens. Het doel is om kinderen te enthousiasmeren voor wetenschap en techniek, waardoor ze mogelijk meer gemotiveerd raken voor hun toekomstige educatieve en beroepsmatige keuzes.
Het plan is bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar in de Waterlandpleinbuurt met een speciale focus op kinderen uit kansarme gezinnen.
Door deelname van deze doelgroep gratis te maken, wordt ervoor gezorgd dat alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, toegang hebben tot dit educatieve en leuke programma. Daarnaast biedt het programma een gelegenheid voor ouders om betrokken te raken bij het leerproces van hun kinderen en om meer te weten te komen over het belang van STEAM-onderwijs.
Ouders zijn een belangrijke onderdeel van de AHA! Club. Met het meedoen aan enkele activiteiten met de kinderen krijgen ouders een goed beeld van de verantwoordelijkheid van de kinderen op school en de ondersteuning die ze thuis nodig hebben. Er zijn workshops voor ouders die bedoelt zijn om thuis een leerrijke omgeving te creeren. Een greepje uit de aan te bieden workshops zijn bijvoorbeeld:
Time-management; Routine schema maken; Creeren van een leer plek thuis; de digitale wereld
Bij onze AHA! Club gaan kinderen rond de wereld op een ontdekkingsreis. Alle AHA! activiteiten hebben elementen van geschiedenis, aardrijkskunde, rekenenen, kunst, spelletjes etc ingebouwd. Hierdoor zijn kinderen van de AHA! club goed onderbouwd. En ouders krijgen de kans om samen met hun kinderen een toekomst.
AHA! is een kreet die de kinderen uiten wanneer ze bij het uitvoeren van een activiteit het plotseling snapt of iets nieuws ontdekt.
Bekijk het
filmpje en stem op de AHA-club!