Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Noord 2022 | Oud-Noord

Terug naar overzicht
Dit plan is haalbaar en gaat naar de stemfase

Helen's Free Food Market

Door: Gebruiker verwijderd
18 april 2022

Helen's Free Food Market is tegen verspilling en voor verbinding. We delen overgebleven producten uit aan mensen met een kleine portemonnee.

Wat we doen
Met een team van zo’n 15 vrijwilligers organiseren we wekelijks een Free Food Market bij De VerbroederIJ in Amsterdam Noord. Iedere dinsdag halen we overgebleven producten op bij bakkers, groenteboeren en supermarkten uit de buurt en groothandels uit Amsterdam West. Eten dat anders weggegooid zou worden, wordt gesorteerd en uitgedeeld aan mensen met een kleine portemonnee. Ruim 70 huishoudens uit de Vogelbuurt/IJpleinbuurt en omliggende wijken maken intussen wekelijks gebruik van Helen’s Free Food Market. Zo brengen we voedseloverschotten en de mensen die dit goed kunnen gebruiken bij elkaar. 

Wat maakt HFFM uniek?
  • Feel-good karakter door leuke locatie en positieve communicatie over het tegengaan van verspilling. Bij ons kom je niet je hand ophouden, maar red je eten en daarmee doe je iets goeds voor de wereld.
  • Marktconcept: Men krijgt geen kant- en klaar voedselpakket, maar kiest zelf de producten uit. 
  • Werken op basis van vertrouwen (we vragen niet naar inkomen, alleen naar de reden dat iemand klant wil worden). Daarmee extra laagdrempelig voor mensen die zich schamen voor hun situatie. Wij vinden het belangrijk dat klanten hun waardigheid behouden en met plezier naar ons toekomen.
  • Buurtverbinder: veel klanten en vrijwilligers hebben elkaar ontmoet op de Free Food Market, zijn vrienden geworden of hebben nog steeds contact.
  • Stimulans voor gezonder eten en creatief koken door het grote aanbod groente/fruit.
  • Vrijwel ‘zero-waste’ door reststromen aan varkens te geven, die worden gehouden op de locatie zelf.
Het plan
In 2022 willen we: 
  • Doorgaan met het redden van voedsel en het helpen van mensen met een kleine portemonnee
  • Creëren van een website 
  • Meer inzet social media
  • Offline doelgroep bereiken via flyers en bakfietsstickers
  • Meer aandacht voor huidige klanten d.m.v. extra activiteiten en klantcontact via Whatsapp en receptenappgroep 
  • Financieel meer zekerheid creëren voor het project door oprichting stichting
  • Lange termijn-plannen uitwerken met bestuur


Thema

Inschatting kosten:

Totaal benodigd bedrag: €35.200 waarvan uit Buurtbudget: €19.400 en uit andere subsidies en fondsen (o.a. Noordmakers en Stichting TAAK): € 15.800. Begroting: Vaste kosten huur, benzine etc: €3.000. 2 freelancers maatschappelijk tarief: €21.600. Boekhouder: €1.030. Oprichting stichting: €790. Materiaalkosten: €1.200. Koffie/thee uurtje klanten, vrijwilligersborrel: €600. Onvoorziene kosten (reparatie/diefstal en mogelijke verhuizing): €6.500. Cadeaus vrijwilligers bij ziekte of vertrek: €500

Uitvoering:

Stichting Free Food Market met Helen van der Bilt als projectleider, daarnaast een communicatiemanager, beiden tegen maatschappelijk tarief en 15 wekelijkse vrijwilligers.

Communicatie met de buurt:

Er wordt gecommuniceerd via onze Facebookpagina, de nieuwe website en Instagramkanaal, Whatsapp, via flyers die huis- aan huis worden verspreid en via bakfietsstickers op onze 4 bakfietsen.

Deelnemers:

Buurtbewoners met een kleine portemonnee

Planning:

Iedere dinsdag in 2022 met een zomerstop van 2 weken.

Benodigdheden:

Niet van toepassing.

Reageren op dit plan

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren