Een fotografieproject voor jongeren van 11-14 jaar, waarbij we vanuit verschillende invalshoeken het onderwerp identiteit onderzoeken.
Gedurende het documentaire fotografieproject zal ik een aantal maanden samenwerken met een groep jongeren, maximaal acht jongeren van 11 t/m 14 jaar, in Amsterdam-Noord, waarbij de jongeren procesmatig werk zullen maken. Om specifiek te zijn voor kinderen/jongeren uit de achtste groep van de basisschool en het eerste jaar van het voortgezet onderwijs. De uitkomst zullen we vertonen in een tentoonstelling. Het project is bedoeld voor jongeren die geïnteresseerd zijn in verhalen te vertellen middels beeld en woord. Het zal een talentontwikkelingstraject zijn dat zowel educatief als creatief uitdagend is en waarbij niet het einddoel belangrijk is, maar vooral de ontwikkeling centraal staat.
We zullen elkaar meerdere keren ontmoeten, waarbij we samen praten over verschillende onderwerpen. Zo wil ik aandacht besteden aan de verschillende omgevingen waartoe zij zich verhouden en welke verwachtingen, overtuigingen en regels deze waarborgen. Hiernaast zullen we het hebben over aannames en het zogeheten identiteitsspel, dat bestaat uit drie factoren, je zelfbeeld, je presentatie en de toeschrijving door anderen en de maatschappij. Wanneer je een tegenstrijdigheid ervaart tussen deze elementen kan dit leiden tot spanning of een intern conflict dat voor de buitenwereld moeilijk te zien is en tot onbegrip kan leiden. We zullen deze onderwerpen gaan vertalen naar hun eigen leven.
Het project zal bestaan uit meerdere sessies, in groepsverband en individueel, waarbij de jongeren elke keer een opdracht meekrijgen. De jongeren krijgen een werkmap om hun werk in te bewaren en een werkboek om hun ideeën en gedachten in op te schrijven. We volgen een circulair proces waarbij de jongeren worden uitgedaagd om te onderzoeken, schrijven, maken, reflecteren en positioneren.
Naast dat de jongeren werk zullen maken, zullen we experimenteren met verschillende presentatievormen. Zo zullen ze een keer een fotoserie moeten maken, maar ook een portret en een collage van hun eigen fotografie en geschreven tekst. De jongeren krijgen een analoge wegwerpcamera om mee te werken en zullen foto's maken met hun eigen mobiele telefoon. Elke week zal ik de geselecteerde foto's per deelnemer printen en de fotorollen worden professioneel ontwikkeld en ingescand.
We gaan hiernaast een dag naar de OBA OOSTERDOK om verschillende fotoboeken te onderzoeken en inspiratie op te doen.
De jongeren zullen feedback geven op elkaars werk en in gesprek gaan over elkaars bevindingen. Ik zal hiernaast individuele feedbacksessies met hen hebben, zodat er genoeg ruimte is om 1 op 1 feedback te krijgen en eventuele knelpunten besproken kunnen worden. Uiteindelijk maken we een keuze en hebben we als doel om het werk te tentoonstellen. Een tentoonstelling voor jongeren, ouders/voogden, docenten, beleidmakers, coaches en
buurtgenoten. De foto's worden professioneel geprint en tentoongesteld.
Niet alleen het eindwerk en het doel is belangrijk. Het proces ernaartoe en de
researchperiode is een essentieel onderdeel van werk maken. Ik wil dat de jongeren zich gezien en gehoord voelen. Juist voor deze doelgroep is het moeilijk om over hun gevoelens te spreken. Naast schaamte en onzekerheden kunnen bepaalde gevoelens moeilijk te plaatsen en te verwoorden zijn.